loading...
همراه رهبر
سیدعلی&مهدیار بازدید : 84 سه شنبه 14 آبان 1392 نظرات (0)

فساد اخلاقی به جای توپخانه و سلاح علیه ایران

 


 

اندیشکده آمریکایی “موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک” یازدهم تیر ماه ۹۲ گزارشی از “مایکل آیزنشتاد” کارشناس نظامی منتشر کرده که در آن نوشته است:

آنچه دشمنان ایران بیش از توپخانه و سلاح و چیزهایی از این دست احتیاج دارند، گسترش ارزش‌های فرهنگی ای است که باعث فساد اخلاقی می‌شوند. فشار تحریم ها باید با ابزار نظامی و اطلاع رسانی و قدرت نرم تکمیل شود تا موجب تغییر محاسبه هزینه – فایده ایران شود.

اختصاصی psyop.ir: این گزارش در ادامه تلاش می کند بگوید که چگونه دولت اوباما با تقویت مشارکت های نظامی با متحدان و نیز تقویت حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و تداوم فعالیت های پنهانی برای مختل ساختن برنامه هسته ای ایران ، به حرکت در مسیر اسلاف خود ادامه داده است.

«جنگ فرهنگی»

«جنگ فرهنگی»

در همین حال اتخاذ تدابیر و اقدامات ظریف و هوشمندانه و درعین حال قدرتمندی را توصیه می کند ؛ اقداماتی از قبیل محدود ساختن عملیات سایبری ، مختل ساختن فعالیت های ماموران و دست نشاندگان اطلاعاتی ، اثبات اینکه ارتش آمریکا بطور فعالانه در تدارک یک مناقشه احتمالی است ، استفاده از فعالیت های اطلاع رسانی و قدرت نرم برای ایجاد فشار داخلی و مخدوش ساختن حکومت سوریه به عنوان نزدیک ترین متحد منطقه ای حکومت ایران”.

بخشی از مطالب این گزارش به این شرح است:

 

فرهنگ غرب و فساد اخلاقی به جای توپخانه و سلاح

اگر واشنگتن به دنبال این است که محاسبات سود و زیان ایران در مذاکرات خود با گروه ۵+۱ را تغییر دهد، نه تنها باید نوع نگاه رهبری جمهوری اسلامی را درک کند، بلکه باید عمیق‌ترین ترس‌ها و نگرانی‌های آنها را نیز درک کند. با توجه به اختلاف دیدگاهی که ایالات متحده و ایران در مورد ارزش‌ها، سیاست‌ها و فرهنگ استراتژیک دارند، این امر کار ساده‌ای نیست. ایالات متحده یک جمهوری سکولار است که با وجود این حیات عمومی آن مملو از نشانه‌های دینی است در حالی که جمهوری اسلامی یک حکومت دینی است که مبتنی بر مصلحت حکومت و منافع ملی است.

آنچه دشمنان ایران بیش از توپخانه و سلاح و چیزهایی از این دست احتیاج دارند، گسترش ارزش‌های فرهنگی است که باعث فساد اخلاقی می‌شوند. اگر خواسته‌های جنسی تحریک شده و بیدار شوند و اختلاط نامحدود زن و مرد گسترش پیدا کند و آنان جوانان را به مسیری هدایت کنند که به طور طبیعی و بر اساس غرایز خود عمل کنند، دیگر نیازی به توپخانه و سلاح نیست. این چیزی است که ایران بیش از همه چیز از آن بیم دارد و از آن با عنوان جنگ نرم یاد می‌کند.

 

تاثیر قدرت نظامی، اطلاعاتی و سایبری علیه ایران

حداقل در حال حاضر که دولت اوباما به دنبال یافتن راهی برای استفاده از ابزارهای نظامی و سایر ابزارها برای تقویت دیپلماسی هسته‌ای، مختل کردن فعالیتهای هسته‌ای ایران و بازداشتن ایران از دست یابی به سلاح هسته‌ای است باید از انجام اقدامات پیشگیرانه اجتناب شود.

در مجموع دولت اوباما تلاش کرده است تا با استفاده از قدرت نظامی، اطلاعاتی و سایبری، ایران را تحت فشار قرار دهد و باعث ایجاد تاخیر در برنامه ی هسته ای آن شود. به هر حال بسیاری از این اقدامات تاثیرات مورد نظر را نداشته‌اند یا به گونه ای اجرا شده اند که تاثیر آن بر تهران از بین رفته است.

 

روش‌های ایران در پاسخ به تهدیدات

ایران در پاسخ به افزایش تحریم‌ها، اقدام به گسترش فعالیت های پنهانی خود از طریق افزایش و تشدید این فعالیت ها و راه اندازی جنگ سایه ها علیه ایالات متحده و اسرائیل نموده است. در بعضی موارد تهران پاسخی متناسب با اقدامات ایالات متحده و اسرائیل داده است و در موارد دیگر به صورت یکجانبه شدت پاسخ خود را افزایش داده تا نشان دهد که همچنان استوار و شکست ناپذیر ایستاده است و توان تحمیل هزینه به دشمنان خود را دارد و به مبارزه‌ چندین دهه‌ای خود علیه ایالات متحده و اسرائیل ادامه خواهد داد، و در بعضی موارد دیگر، متحدان تهران به دنبال منافع خود دست به اقداماتی برای پاسخ و حمایت از ایران می‌زنند. از جمله روش‌های ایران در پاسخ به تهدیدات و اقدامات ایالات متحده می توان به موارد زیر اشاره کرد: تقابل و تناسب، روش های غیر مستقیم، ابهام سازی، و پیشه کردن صبر، انعطاف‌پذیری تاکتیکی.

می‌توان ادعا کرد که سیاست خارجی ایالات متحده در قبال برنامه‌ی هسته‌ای ایران با وجود اینکه شکست های حائز اهمیتی را شاهد بوده است اما دستاوردهای نسبتا کمی هم داشته است. مهم ترین این دستاوردها برای ایالات متحده و هم پیمانانش به تعویق انداختن برنامه ی هسته ای ایران برای چندین سال از طریق خرابکاری و انجام حملات سایبری است.

تهدید آشکار به احتمال زیاد باعث نتیجه‌ معکوس می‌شود و مخالفان امریکا واکنش شدیدی نسبت به احتمال وقوع جنگ بین ایران و امریکا نشان خواهند داد که این امر موجب دامن زدن به شکاف باز میان اعضای گروه ۵+۱ خواهد شد.

هر سیاست ایالات متحده در قبال ایران که فاقد اجزای اطلاعاتی قوی باشد تقریبا به صورت قطع با شکست مواجه خواهد شد.

واشنگتن می‌تواند پاره‌ای از اقدامات را به منظور محدود ساختن پتانسیل پیشرفت ایران انجام دهد. ایالات متحده باید تلاش کند تا خطوط قرمز ایران را شناسایی نماید و از عبور کردن از روی این خطوط تا جایی که منافع حیاتی ایالات متحده ایجاب می کند خودداری نماید. سی سال تجربه در تعامل با جمهوری اسلامی به موارد زیر به عنوان خطوط قرمز ایرانی‌ها اشاره می‌کند:

قطع صادرات نفت

تهدید تمامیت ارضی کشور

تلاش‌های آشکار برای تغییر حکومت

حمله‌ی آشکار علیه ایران

گسترش محدوده‌ی رقابت بین ایالات متحده و ایران و متحدانشان طی سال‌های اخیر، گزینه‌های بیشتری نسبت به گذشته در اختیار تهران قرار می‌دهد.

 جنگ نرم و عملیات روانی – psyop.ir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 599
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 60
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 173
  • باردید دیروز : 186
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,701
  • بازدید ماه : 7,066
  • بازدید سال : 23,980
  • بازدید کلی : 208,559
  • کدهای اختصاصی
    .